Gennemsigtighed

20. oktober 2025

Gennemsigtighedsmeddelelelse


Jf. EU-forordning (EU) 2025/1410 af 9. juli 2025 skal politiske reklamer mærkes.

Ved alle reklamer – uanset om de er trykte, digitale, outdoor, radio, tv – skal afsenderen via en gennemsigtighedsmeddelelse oplyse, hvem der står bag reklamen, hvem der har bidraget økonomisk, hvad reklamen har kostet, hvad formålet med reklamen er, hvilken målgruppe den er rettet mod og hvor længe reklamen kører.

Gennemsigtighedsforpligtelsen er et centralt element i reglerne, for her skal borgerne kunne se, hvad formålet med den politiske reklame er, hvem der står bag, og hvordan den er finansieret. 

Gennemsigtighedsmeddelelsen skal opbevares i syv år.

Endvidere skal afsender/annoncør jf. EU-krav skriftligt erklære, at kampagnen ikke er direkte eller indirekte finansieret af stater, organisationer eller personer uden for EU/EØS

På denne side informerer Venstre i Tønder Kommune om kampagner ifht. foreningen eller Venstre-kandidater således, at den seneste kampagne altid står øverst og besvarer de ovennævnte krav.

  • Valgavis 2025: Venstre i Tønder Kommune, økonomisk bidragyder er (afventer), den samlede pris er (afventer), formålet er at informere vælgerne om VTK’s politik foud for kommunal- og regionsrådsvalget 2025, målgruppen er borgerne i Tønder Kommune, reklamen er distribueret og varer i uge 44/2025. Kampagnen er hverken direkte eller indirekte finansieret af stater, organisationer eller personer uden for EU/EØS.